lørdag 25. juli 2015

Dag 35, 20.07.15, Tjaktjapasset til Cuhcavaggi via Sælkastugorna

Det regnet gjevnt og trutt i hele natt.
Etter frokost og morrakaffi pakket vi sammen og var klar til å gå. Da sluttet det å regne. Opp over passet gikk vi vi snø, mens tåken lå godt nedpå fjelltoppene. Stien gikk ned i dalen sørover og videre forbi Sælkastugorna. Her går både Kungsleden og Nordkalottleden.
Jeg spiste lunsj ved Sælkas, og så på alle telterne og turfolkene.
Vi fortsatte sørover til vi kom til stidele for Nordkalottleden. Da tok vi av oppover Cuhcavaggidalen. Stien klamret seg til de bratte fjellsidene. Det begynte å blåse og regne. Vinden var iskald og kom nedover de snøkledde fjellene.
Vi slo leir et stykke oppe i dalen på et lite platå. Når vi endelig var kommet oss i teltet var fingrene så iskalde at jeg ikke klarte å tenne primusen.
Varm mat ble det etter en del fikling.
Litt senere på kvelden, mens jeg hørte på radioresepsjonen på podcast. Jeg hadde øreplugger på, men det kom et brak etterfulgt av rumlende snø og stein som raste ned fjellsiden.
Jeg var for trøtt til å flytte teltet. Det var dessuten ingen steder å flytte det.











1 kommentar: