lørdag 25. juli 2015

Dag 38, 23.07.15, Ritsem og Padjelantasjokket

Har lagt å kjent på smerter i leggen i hele natt. Hviledag i morgen? Ikke akkurat drømmestedet.
Opp til fint vær og frokost på Ritsemfjellstue. Båten over innsjøen går kl 12, så vi har god tid.
Tapet leggen, etter Børge Ouslands tapetips.
Alt pakket og klart. Skal bare inn med nøkkelen og spørre om de tar kort på båten. De solgte billetter i resepsjonen, så det var supert. Damen bak skranken: Skal du ha returbillett? Jeg: Nei, jeg skal sørover. Damen: Du får ikke ha med hunden inn i Padjelanta Nasjonalpark. Jeg: STORT HAKESLEPP. Og det kom visst et Helv.... Og.
Jeg driter i det og går om natten og ligger i teltet om dagen.
Jeg kjøpte billett og gikk ned til båten.
Etter å ha vurdert Hellmobotn et minutt.
Kom kapteinen forbi. Han var hjelpsomhetet selv og hadde en del historier om folk som hadde tatt med hund. Så det ville ikke han gjort. Han hadde to forslag. En: Ta buss ut til Kebnats og båt over der. Ta kungsleden sør til Kvikkjokk. Ja, det var stavet rett. Ta så Nordkalottleden til Sulitjelma. Ca 7 dager tenker jeg. To: Helikopter tverrs over Nasjonalparken. Vendestopp for helikopter er Staloluokta. Da er det 4timer til nasjonalpark-grensen. Lykke til.
Husk å få igjen pengene for båtbilletten.
Jeg så gjorde. Opp igjen til fjellstuen og fikk igjen pengene.
Klok av skade fra sist ringte jeg busselskapet for å høre og Eir kunne være med. Ja, det skulle gå bra dersom det ikke var allergikere med på bussen. OK.
På vei ned igjen til busstoppet og sekken, på kaien ser jeg en plakat der det står Ritsem-Staloluoka 1150,- Fiskehelikopter.
Jeg går opp til resepsjonen til heliporten og spør om de kan fly de ekstra km ut til grensen. Det skal gå bra sier piloten. Men vi er fullbukket i dag. Møt opp kl 0715 i morgen. Deal.
Så nå har vi fått igjen rommet vårt på fjellstuen.
Denne dagen kunne jeg skrevet mye om.
Jeg holdt på og avbryte hele fuckings turen og reise hjem.

1 kommentar:

  1. Heia Kent, litt av noen utfordringer! du har snart gått 1 / 3 del av turen og vi heier på deg!!!

    SvarSlett