søndag 2. august 2015

Dag 43, 28.07.15, Balvannet fra nord til sør i Junkerdalen Nasjonalpark

Klokken var 03:30 i natt. Synes jeg hørte en damestemme som ropte. Nå har det rablet.
Der var den igjen: Er det noen i teltet der?
Nå hørte Eir det og, og satt i å gjø.
Ut av soveposen og teltet. Der 20 m unna sto en kliss våt dame med en hund.
Hun trengte Sea-King helikopter. Hun kunne fortelle at mannen hennes og den andre hunden, var tatt av elven under en kryssing. Han var skadet og våt. Hun hadde løpt 10 km. Hun hadde tenkt å fortsette på stien til neste hytte. Jeg sa at hun heller måtte gå ned til demningen for der hadde jeg mobildekning.
Det var ikke stort mer jeg kunne gjøre. Hun gikk mot demningen. Det var ca 10 min ned dit. En halvtime etter hørte jeg helikopteret innover dalen. Jeg må huske å sjekke avisen når jeg kommer til sivilisasjonen igjen.
Etter helikopteret forsvant mot Bodø igjen sovnet jeg og Eir.
Etter noen timer våknet vi til sol og lettskyet vær, litt vind, men ok temp.
Etter frokost og morrakaffi pakket vi og gikk innover i nasjonalparken. Fin sti gjennom et kjempefint landskap. Leggen kjennes bedre nå når jeg går i terrenget. Skal ikke gå langt i dag. Rundt Balvannet, ned dit stien forsvinner inn i dalen sørover.
For hver elvekryssing lurer jeg på om det var her han datt.
Nå jeg kommer til elven med stor E, skjønner jeg at det kan oppstå problemer. Her er det mye vann i stor fart. Jeg finner meg en trasé og jumper uti, med Eir under armen. Vannet fosset oppover lårene. Og når det er et par meter igjen må jeg kaste Eir inn på land. Selv må jeg ta et byks framover, kjenner jeg treffer en stein på bunnen, så et jeg ved bredden og får klamret med til vierkrattet. Steinen jeg frakt og andre med setter nedover elven med høye klunk.
Den var ikke god. Jeg måtte av med støvler og vri sokkene. Så nå surkler jeg rundt med et halvt kilo vann, godt gjemt i gore-texforet, i hver støvel. Det var tre slike elver i dag. De andre var ikke like dyp.
Nå har vi slått leir og spist.
Eir kan melde at det ikke er utøy i pelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar