mandag 10. august 2015

Dag 51, 05.08.15, Kvitsteindaltunet til Umbukta via Sauvasshytta

Stod opp til lettere skydekke og sterk vind. Etter morrakaffi pakket og ryddet vi og for av gårde. I dag gikk turen vestover i kupert terreng. I begynnelsen gikk vi på god sti. I det lange dalstrekke før Sauvasshytta var tildels lite synlig sti, men merkingen var bra.
Nå hadde tåken lagt seg nedover fjellsidene. Når vi skulle over en elv ca 2 timer fra Sauvasshytta gikk jeg på tryne. Eller det vil si, jeg lå meg ned som en kamel i elven.
Elven gikk ganske bratt der vi skulle krysse.
Jeg hadde Eir under armen og hoppet over på to steiner ut i elven. Det var ca 2-3 meter igjen, jeg skulle ta et støttesteg, men der var bare vann som fosset. Jeg hadde lårglidelåsene i buksene åpne, slik at jeg fylte buksen opp med vann. Jeg hadde også halve overkroppen nedi vannet. Eir var også under vann. Vi kom oss opp igjen. Det så sikkert ut som en kamel det og. Nå var vi våt. Jeg brydde meg ikke om det andre, jeg bare tømte støvlene. Det ble en tung tur opp til Sauvasshytta. Når vi kom dit var det litt link i hytta. Jeg fyrte i ovnen, fikk av meg alle klærne og spiste. Jeg sovnet i stolen foran ovnen. Etterhvert ble det liv i oss igjen. Vi pakket og satt av gårde mot Umbukta.
På veien traff vi en kar, han var på sin tiende npl-etappe. Har tok en bit hvert år.
I Umbukta ble jeg innlosjert i Stabburet. Middag og øl og is til dessert.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar