søndag 2. august 2015

Dag 45, 30.07.15, Trygvebu til Lønsdal via Junkerdalen

Våknet opp til lett regn i dag.
Det var bare spise, pakke og komme seg av gårde.
Det var kun 50m opp til grusveien. Den fulgte vi nedover dalen forbi gården Skaidi og noen km videre langs elven. Når vi kom til broen, fortsatte vi på traktorvei rett frem.
På kartet så det ut som den gikk helt fram til Junkerdalen Turistsenter. Etter ca200 m gikk traktorveien over i sti med høy vegetasjon på begge sider. Stien gikk på en hylle høyt over elven. Det kunne se ut som om det eneste som hadde hvert her på lenge var elg. Her var store ruer ved gjevne mellomrom. Etterhvert fikk vi følge av 3 fjellvåker som skrikene svevde over oss.
Stien ble smalere og smalere samtidig som den gikk nedover mot elven. Nå var hyllen 2-3 m over elven. Det så ut som den hadde vært en vei en gang. Nå var den full av store stein som hadde rast fra den stupbratte fjellsiden. Enkelte steder var hele hyllen vekke og jeg måtte av med sekken og klatre ned i elven for å komme videre. Vi kom omsider til Junkerdalen. Jeg var gjennomvåt og skrubsulten. I Junkerdalen var alt stengt. Kun Tollstasjonen var åpen. Lunsjen ble inntatt i en forfallen grillhytte ved skiheisen.
Stien gikk nå videre til Lønsdal, over mot E6 over Saltfjellet. Det var en fantastisk tur bare synd det regnet hele tiden. Denne turen skal jeg ta en gang til, hvis det er finvær og jeg kjører over Saltfjellet. Stien gikk først i gammel blandingssk og videre i bjørkebeltet og opp over snaufjellet og ned i Lønsdal med samme fine terrenget. Det var fine leirplassen og vann med sandstrender.
Når jeg kom til Lønsdal var der folk på dnthytten og jeg valgte høyfjellshotellet. Det ble en stor dam i resepsjonen etter meg og Eir. Det var heldigvis parkett på gulvet på rommet. Gulvet og badet var svart av jord etter oss. Men vi sov som steiner.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar