søndag 2. august 2015

Dag 47, 01.08.15, Saltdalshytta til Storvollen via Reindrivarskaret

Grått og regn i dag og. Sørover igjen i dag.
Masse reinsdyr i dalen. Etter et par km gikk vi forbi stein buene som ble brukt under bygging av telegraflinjen på 1860 tallet. Den var flott restaurert. Turen gikk videre forbi Krukkistua og ved sti dele tok jeg stien mot Storvollen som går opp over Reindrivarskaret og ned i Tespdalen. Der spiste vi lunsj ved noen ruiner.
Da vi akkurat hadde passert portalen med Polarsirkelen traff vi et ungt par på tur oppover. Vi pratert en stund, og jeg ble både tilbudt bilen og leiligheten deres, for de skulle være i fjellet noen dager.
Vi Bøe enig om at jeg lånte bilen for å hente pakken min i Storforshei og så kjørte den til Bolnastua. Da kunne de ta er rundtur i stedet for å gå tilbake til Storvollen.
Jeg gikk ned siste mailen til bilen og kjørte inn til Storforshei og hentet pakken. Mens jeg sto ute på parkeringen og skiftet og pakket det som skulle sendes hjem stengte butikken. Da måtte jeg kjøre inn til Mo i Rana for å få sent den. ca15-20min en vei.
Der fikk jeg handlet. Så var det å kjøre til Bolnastua og sette fra seg bilen.
Herfra ligger stiletter videre sørvestover.
Vi overnattet på Bolnastua. Cognacen røk til ved peisen. Polarsirkelcongnac.
Hjemreisetanker i dag.
Tenker jeg avslutter turen i Røyrvik. Da er jeg halvveis. Jeg kan ha resten til gode til jeg blir 50......
Avgjørelse ble tatt på bakgrunn av snø, legg, økonomi og det at det blir for mye fokus på framdrift. Faktum er at det med all snøen har gjort turen veldig mye dyrere enn hva jeg synes den er verdt.
Jeg har da ca 10 dager igjen ned til Røyrvik.

4 kommentarer:

  1. Vel fortjent cognac. Det kan hende det blir en liten tur når du kommer hjem også 😊

    SvarSlett
  2. Du har gått sinnsykt langt allrede Kent. Vel blåst☺

    SvarSlett
  3. Du har gått sinnsykt langt allrede Kent. Vel blåst☺

    SvarSlett
  4. Du gjør en fabelaktig innsats, Kent, under disse ekstreme forholdene, og vi er utrolig imponert over hva dere har klart og over bloggen! Cognac etter kryssing av polarsirkelen var herlig idé og vel fortjent. Nå har du kommet til 'syden' og vi ønsker deg 10 gode dager fremover.
    Bente&Reidar

    SvarSlett